Våga prata om din idé

Illustrerad kvinna berättar sin ide för konfunderad vän.

Att prata om sin idé kan vara läskigt. Jag, som kommer från en helt annan värld än entreprenörskapets bubbla, var livrädd för att diskutera min idé med någon. Dels för att den ju inte var klar än och dels för att någon annan kunde ju komma och sno den. Idag tänker jag väldigt annorlunda.

Tänk större, längre och smartare

Börja prata om din idé redan på ett fröstadium, redan när den kanske bara är en diffus tanke eller ett luddigt behov. Du kan då få viktig input från andra som vill hjälpa. De allra flesta jag träffat på i entreprenörvärlden är fantastiska på detta. Både att berätta och hjälpa till att utveckla idéer.

Med det sagt så behöver du inte lyssna på alla du pratar med. Det kommer ALLTID finnas de som säger att det är en dålig idé, att det är omöjligt eller annat. Lyssna på dem som tar dig framåt och kommer med lösningar på dessa omöjligheter.

Jag tvivlar inte på att du är jättesmart och ”kan själv”. Men är det något jag har lärt mig, och jag är faktiskt också rätt smart, så är det att genom att prata med andra smarta människor så tänker jag så otroligt mycket större, längre och smartare. Den kollektiva kunskapen är fantastisk.

Allt börjar med målgruppen

Genom att prata kommer du också kunna lära dig massor om din målgrupp. Det är nödvändigt för att kunna pinpointa det problem du ska lösa med din idé, bygga din affärsmodell och lägga grunden till din marknadsföring.

Visst kan det vara kul att sitta och komma på idéer. Men vill du göra något av den och bygga ett företag behöver du få koll på din målgrupp. Bästa sättet att lära känna din målgrupp, deras problem och behov är att prata med verkliga människor.

Nästan ingen orkar sno din idé

Alla som någon gång dragit igång en startup vet hur otroligt mycket jobb och pengar det ligger bakom att ta fram en produkt. Vare sig den är fysisk eller software i någon form. Till det kommer att skapa varumärket, bygga team och sen sälja produkten.

Drivet som behövs för att ta en idé från vag tanke till framgångssaga, är vad som i slutändan kommer göra dig lyckad. Idéer finns överallt, och du är troligen inte först om den heller. Sorry to break it to you.

Det är också det som gör att risken för att någon ska orka sno din idé är ytterst minimal. För det är du som brinner för just din idé som sitter på drivet till att genomföra den.

Använd skydd

Med det sagt så ska du såklart skydda din idé i när det behövs och vara smart. Jag pratar t.ex. om min affärsidé, kommande produkter och så vidare. Men jag är i vissa specifika kontakter väldigt försiktig med att dela med mig av designen då jag tror att det är min främsta konkurrensfördel.

Om jag pratar med människor på kontoret eller inom techsfären på Gotland eller Geek Girl Meetup delar jag glatt med mig av allt. Där finns ingen som kommer ta min design och kopiera den. Det skulle krävas för mycket jobb från dem att göra det.

Pratar jag däremot med potentiella tillverkare eller samarbetspartners, som själva relativt enkelt skulle kunna kopiera produkten och dra igång en försäljning snabbare än jag kommer kunna komma ut på marknaden med I Heat You. Då använder jag mig av NDA’s (non disclosure agreement – tystnadsavtal) för att skydda min design och mina idéer.

Sen kräver vissa idéer patent eller designskydd, och det bör du som uppfinnare eller entreprenör också ha koll på såklart.

Börja med trygga forum

Känner du dig fortfarande orolig för att att prata om din idé med random personer på stan så försök hitta mer slutna forum. För mig var det ett inkubatorsprogram som hette GoAhead (har nu bytt format och namn till Idélabbet) på Science Park Gotland. Kanske finns det något liknande nära dig. Så kan någon klok människa där säga till dig att du ska göra som jag skrivit ovan 😉

Följ mig

Emma

Founder at Femingo AB
Att driva en startup i Visby har sina utmaningar, men fördelarna överväger stort.
Med Femingo vill jag med hjälp av innovationer skapa en mer jämlik värld. Först ut är I Heat You som lanseras under 2018.
Följ mig

Latest posts by Emma (see all)

This article has 2 Comments

  1. Vilket bra inlägg Emma! Håller helt med. Jag har gjort samma resa själv – från början tänkte jag att vem som helst som hör om min idé kommer att kasta sig över den och planka den. Det var när jag fortfarande trodde att det var lätt som en plätt att bygga en produkt och skaffa massa kunder. Sedan dess har alla sagt till mig att det finns hur mycket bra idéer som helst, nästan hur mycket pengar som helst men att det är drivet att genomföra idéerna som det är ont om. Har också precis som du upplevt att det är först när man börjar prata om sin idé som den kommer vidare och utvecklas.

    1. Tack snälla! Ja visst är det spännande hur entreprenörandet förändrar hur vi tänker? Jag har även gjort en resan från att tro att jag måste kunna allt för att lyckas, och om jag inte kan allt så är det ingen idé. Eftersom jag inte kunde allt satsade jag cokså på det jag redan kunde i början. Nu vet jag ju att det finns massa andra människor jag kan fråga/anlita, det finns pengar att ”hitta” och min roll är inte att veta eller kunna allt. Min roll är att driva, inspirera och hålla ihop!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *