Överlev som entreprenör genom att skapa en plan för uthållighet

Den sista tiden har jag under flera samtal med entreprenörer i olika steg fått frågan hur jag under utvecklingen av Storyspot har tänkt kring ekonomi, att gå runt och om jag till exempel har satt upp ett datum i framtiden ”Har jag inte nått till den här punkten vid det här tillfället så lägger jag ner”. Det verkar också som att ett vanligt missförstånd är att ”satsa allt” på någonting innebär att säga upp sig från sitt jobb och enbart fokusera på sitt företag. Jag är väldigt tacksam över ett råd jag fick av superentreprenören Alexander Pärleros när jag träffade på honom i ett sammanhang för några år sedan. När jag berättade att jag utvecklade Storyspot vid sidan av mitt vanliga jobb sa han: ”Det är bra, det krävs inte ett heltidsjobb i början, vänta så länge du kan med att säga upp dig”. Och det är ett råd jag gärna ger vidare.

Jag hör om så många som säger upp sig för att satsa allt på sin affärsidé och så sitter de där första dagen och rullar tummarna och vet inte riktigt var de ska börja. Inga kunder. Inga intäkter. Kanske inte ens en färdig affärsmodell. Och när ett år har gått har du kanske börjat få snurr på det, men eftersom allt tar så mycket längre tid än du tror så är det fortfarande svårt att få ihop allt. Förhållandet knakar i fogarna – ska inte du börja tjäna pengar snart? När ska jag också få leva min dröm, undrar partnern? Barnen vill åka till Legoland, när kan vi ha råd att göra det? Så slutar det med att du får lägga ner företaget, eller ta ett extrajobb för att få intäkter. Och självförtroendet får sig en rejäl törn.

Min startup story hittills

Därför vill jag passa på att dela min startupstory som ett alternativ. För det var ju egentligen inte alls som det stog i Breakit, att jag sa upp mig för att ”satsa allt”. (Det är sällan som det står i tidningarna.) Jag började utveckla Storyspot, testa mig fram, i liten skala för över två år sedan. Vid sidan av mitt vanliga jobb. Träffade en tjej som var delägare i en appbyrå och trodde på idén, vi teamade upp och bestämde oss för att utveckla den tillsammans. Rätt snart efter att vi började bli klara med den första versionen blev hennes mamma väldigt sjuk och gick bort inom några månader, vilket självklart tog enormt mycket tid och kraft från hennes sida. Och när hon väl var tillbaka på banan visade det sig att jag var gravid. Under tidigare graviditeter har jag visserligen varit lite trött i början men sedan förvandlats till någon slags superwoman som klarar allt, hög på hormoner och grejer. Perfekt läge att köra på med Storyspot!

Istället visade det sig att jag fick problem med sköldkörteln, var ständigt slut och fick gå på medicin och sjukskrevs på halvtid från mitt vanliga jobb – där jag var nära att gå in i väggen i väntan på att en ersättare skulle dyka upp. Vid den här tiden hade jag dock insett att jag inte ville fortsätta jobba heltid, driva projekt familj med tre barn och dessutom startup vid sidan om, plus mina ideella engagemang i till exempel Geek Girl Meetup IF. Så jag aviserade att efter föräldraledigheten kommer jag inte tillbaka. Efter att ha drivit eget som konsult under perioder hade jag ändå tryggheten i att kunna ta frilansgig för att få in pengar.

Ett svårt beslut om jag lyssnade till omgivningen som sa att ”nu när du äntligen har ett fast jobb, inom offentlig sektor dessutom, borde du hålla hårt i det”, men ett lätt beslut om jag lyssnade till mig själv som sa att ”du har bara ett liv för att hinna med allt du vill göra, då kan du inte ägna majoriteten av det till att göra sådant andra vill att du ska göra”.

Bygger företag med bebis på magen

I samma ögonblick som Gustav föddes försvann sköldkörtel-problemen och energin kom tillbaka, och när jag inte ammade framför någon tv-serie eller gick på barnvagnspromenader började jag bygga upp Storyspot. Då kom ännu en kalldusch, appbolaget vi samarbetade med skulle helt fokusera om sin verksamhet, min partner där sluta och alla delar som inte genererade direkt vinst knoppas av. Däribland Storyspot. Nu stog jag plötsligt som enda ägare, med en utvecklad produkt, men utan utvecklingspartners. Dessutom visade det sig att ingen fattade vad vi hade byggt eftersom hemsidan var så otydlig (ett problem majoriteten av startups har, och som jag har tänkt skriva mer om i en kommande post) så vi var tvugna att bygga om den. Pengarna var dessutom helt slut.

Jag fick kontakt med en praktikant som började bygga om sajten vid sidan om sina studier, men gick upp i rök och slutade svara på mail och telefon efter några månader. Vi skickade in ansökningar, skapade kontakter, deltog på mässor och hade möten med potentiella samarbetsparners – alltid med Gustav i vagn eller i en babybjörn på magen. Jag lärde mig ha telefonmöten samtidigt som jag ammade. Och har mitt i ett säljsamtal exalterat ropat ”han står!”.

Ner på botten och upp igen

Men ändå, företagskontot gapade tomt och vi fick hela tiden skjuta till av eget kapital för att kunna betala de löpande kostnaderna. Produkten var halvfärdig. Det började kännas allt för slitsamt. Är det verkligen värt att lägga ner all den här tiden, kraften och pengarna för något som inte verkar lossna? Jag kommer alltid att minnas hur jag fick ett mail om att en betalning hade studsat från kontot för att det var tomt, och kände att nu måste något hända som visar att vi är på rätt väg ändå. Och bara några timmar efter kom ett nytt mail. Men den här gången stog det att Storyspot blivit beviljat 300.000 kr från Vinnova. Och strax därefter kom ännu ett mail. Storyspot var utvalt som ett av tio bolag att delta i Tillväxtverkets Startup Sweden Bootcamp.

Det började vända. Och när jag kom tillbaka från föräldraledigheten låg arbetsuppgifterna på hög och jag kunde lätt fylla varje dag (kväll och natt…) med att jobba med Storyspot. Dessutom började konsultuppdragen ramla in så jag under hösten har jag inte behövt ta ut någon lön ur Storyspot utan det har räckt med det jag får från mina konsultuppdrag. Jag ser fortfarande inte att jag kommer kunna ta ut någon lön ur Storyspot det närmaste året, pengarna som kommer in vill jag använda till att anställa, utveckla och marknadsföra produkten.

Min resa och erfarenhet har gjort att jag byggt en modell där de fasta kostnaderna är små vilket har gjort både företaget och mig uthålliga, innovativa och flexibla.  Och jag tror att det är en av nycklarna till att överleva de första åren som entreprenör. För när ”winter is coming”, och det gör den, är det inte drakar eller sluga rådgivare som avgör vem som vinner, utan den som är mest rustad för att klara det tills vintern är över.

Tre tips för att överleva första året som entreprenör:

1. Stå inte utan inkomst! Ha kvar ditt jobb, kanske på halvtid, så länge du kan eller hitta extrainkomster

2. Förbered dig på att allt kommer gå åt skogen, men fokusera på det som går bra

3. Kom ihåg att njuta av den underbara känslan att du faktiskt gör någonting som du har valt själv

Lisa Evertsson Norrevik

Lisa Evertsson Norrevik

Founder & CEO at Storyspot
Med Storyspot vill vi skapa en crowdsourcad audioguide, där vem som helst kan registrera sig som användare och berätta sin omgivnings historia. Antingen genom att ladda upp en ljudinspelning på vår webb www.storyspot.se eller genom att spela in den direkt i appen Storyspot, som finns till både Android och iOS.
Lisa Evertsson Norrevik

Latest posts by Lisa Evertsson Norrevik (see all)

This article has 2 Comments

  1. Vad fint att du delade med dig av din historia Lisa! Igår lyssnade jag på ett tal av entreprenören Fritjof Andersson som vann Stockholms stads innovationsstipendium. Han sa att som entreprenör får man vara beredd på att dalarna djupare men också topparna är så mycket högre – det lät både läskigt och spännande

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *